מרוץ הלפיד

מרוץ הלפיד,ומפקד האש. 2017.

מאוד היה מרגש ,להשתתף בקהל המלווה את  מפקד   חג החנוכה.הנמשך כמסורת רבת שנים ,בגדות.בשנת 1955 זה התחיל באופן צנוע .הדלקת לפיד אש.מוט עטוף בשק יוטה  קשור בחוט ברזל טבול בנפט. במצודת ביריה אשר הייתה סמל מאבק להקמת ישובים בארץ חרף התנגדות המנדט הבריטי ששלט בארץ ישראל.הרעיון של עוזי כהן ז״ל ,היה להעביר באופן סימלי את אש הגבורה ממצודת ביריה לקיבוץ במרוץ עם הלפיד הבוער בידי הרץ ובגלל המרחק הרב  התחלפו הרצים שהיו בודדים במספר. ולסיום במפקד אש,עם כתובת אש ״ויהי אור״.עוזי שהיה ידוע בתור רץ למרחקים ארוכים עשה את כל המרחק ,אך מידי פעם נתן את הלפיד למחליף.רוח חורפית קרה נושבת מהחרמון הלבן,ופתיתי גשם מעקבים את הרצים.התחלת הריצה הייתה אחר הצהרים בחישוב שעם חשכה יגיע הלפיד  הדולק להדלקת הסיסמה שמסביבה ,מפוזרים קופסאות פח בוערות. יש להזכיר שאת הטלפון  הנייד עדיין לא הימצאו אך לא אלמן ישראל היו בידינו מכשירי קשר שקיבלנו מרכז הביטחון.הדרך ידידותית כמעט ללא מכוניות. עוברות שנים מפקד האש מגדיל את היקפו עם חנוכיה וסביבון בוערים .הנפט נשפך כמים,עוברות שנים רמת הגולן בשליטת ישראל,איום הסורי הרחק מאיתנו .נקודת התחלת המרוץ עוברת למצפה גדות ,ונודדת לאחר מכן לבית הכנסת ליד קצרין,מתאספים רצים למרוץ ילדי בית ספר ,ואנשי גרעין שהיגיע להשלמה .הדרך כבר אינה ידידותית הרבה מכוניות בכביש וגם למשטרה שעד כה שיתפה פעולה  .אין רשיון לריצת כביש ונקודת התחלת המרוץ עובר לישוב כרכום.

עם השנים מפקד האש  עובר לפיקוד הנעורים מרחיב את הופעתו עם כל מיני פעלולים המרסס הישן  שעומד שומם מקבל חיים ומשתתף הופעת אש סביבונים מרשימה ועוד כהנה וכהנה. בליווי מחיאות הכפיים של הצופים הנוספים מידי שנה .מפקד אש השנה לטעמי היה המפקד המרשים ביותר מזה שנים בלי לפגוע במפקדים קודמים.

שישים ושתים שנים עוברות ומרוץ הלפיד מסורת מושרשת בגדות.ועובר מדור לדור.

נ.ב.מן הראוי היה להכריז על מרוץ הלפיד ,על שמו של עוזי כהן אשר יזם והפעיל אותו הראשון מספר שנים.

אודות מוטקה ברק Motkeh Barak

חבר קיבוץ גדות. נשוי למאירה. אבא לחן,רונית,נורית,גילי. סבא ליהל, טל,רותם, לי, אלה, קרינה, ענבר, אורי, אביב. מוטקה הלך לעולמו בט"ו באב תשע"ח. יהי זיכרו בליבנו לעד
פוסט זה פורסם בקטגוריה סיפורים, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על מרוץ הלפיד

  1. רעיון מצוין!
    כדאי להעביר לעריכה לשונית ולפרסם בתקשורת הגדותית

כתיבת תגובה